Financiële hobbels
De penibele financiële situatie van Krispy Kreme valt niet te negeren. Sinds januari is de beurswaarde met bijna 63% gezakt. Een van de grote pijlers van deze daling was de mislukte samenwerking met McDonald’s, wat in één kwartaal meer dan 435 miljoen euro kostte. Bovendien erkent het bedrijf zelf dat de operationele kosten niet langer houdbaar zijn, wat duidelijk maakt dat er echt iets moet veranderen.
Het verlies door die mislukte deal met McDonald’s heeft de geldzaken flink geraakt. Krispy Kreme staat daardoor voor de opgave om de kosten terug te dringen en efficiënter te werk te gaan. Het is nu tijd voor strategische keuzes om deze financiële uitdagingen te tackelen.
Aanpakken via herstructurering
Om de huidige problemen te bestrijden, richt Krispy Kreme zich op massadistributie en internationale franchising. In de VS worden dure filialen opnieuw ingedeeld om kosten te besparen en de efficiëntie op te krikken. Daarnaast wordt ingezet op “refranchising” van vestigingen in landen als Australië, het Verenigd Koninkrijk, Japan en Mexico.
Ook wil het bedrijf de logistiek uitbesteden. Dit helpt niet alleen de kosten drukken, maar zorgt er ook voor dat het bedrijf flexibeler kan opereren. Met deze zet hoopt Krispy Kreme de operationele opzet flink op te frissen en weer winstgevend te gaan draaien.
Nieuwe distributiemogelijkheden
Krispy Kreme gaat massaal inzetten op supermarkten om zo meer mensen aan te spreken. Zo willen ze bijvoorbeeld extra donutdisplays neerzetten in winkels als Walmart. Volgens Josh Charlesworth heeft “de helft van de consumenten die nog nooit hun donuts geproefd hebben simpelweg geen toegang tot het product.” Door op supermarktniveau beter aanwezig te zijn, hoopt Krispy Kreme een groter publiek te bereiken.
Hier ligt de gedachte achter: veel potentiële klanten hebben nog nooit een Krispy Kreme-donut geproefd, simpelweg omdat ze niet makkelijk verkrijgbaar is. Met de distributie via supermarkten wil Krispy Kreme deze barrière slechten en zo zijn marktaandeel vergroten.
Groeien in het buitenland
In de herfst van 2023 zette Krispy Kreme een belangrijke stap door de opening van hun allereerste winkel in Parijs, Frankrijk. Naast deze vlaggenschipwinkel zijn er twintig extra vestigingen geopend op drukbezochte plekken zoals treinstations en winkelcentra in Île-de-France.
Deze wereldwijde uitbreiding laat zien dat Krispy Kreme minder afhankelijk wil blijven van de Amerikaanse markt en juist kansen ziet om internationaal te groeien. Door locaties te kiezen met veel bezoekers, wordt er ingezet op een breder publiek en een verdere uitbouw van het merk over de hele wereld.
Hoe het merk communiceert
Krispy Kreme profileert zijn donuts als een nostalgische traktatie, die voor veel mensen herinneringen oproept. Met een herkenbare merkidentiteit die draait om eenvoud, zoetheid en een warm gevoel, richt het bedrijf zich op zowel trouwe klanten als op jongere generaties die waarde hechten aan tradities en kwaliteit.
Met deze aanpak hoopt Krispy Kreme niet alleen oude klanten weer te vertellen, maar ook een nieuwe generatie aan te spreken. Of het iconische fastfoodmerk het zal redden dankzij massadistributie, hangt af van hoe soepel ze hun plannen in de praktijk weten te brengen, en of ze het lukken om nieuwe markten te betreden zonder hun herkenbare karakter te verliezen.